Terugblik Mozartproject en Noorderpoort Meezingfestival

Die Zauberflöte en de Krönungsmesse

De samenwerking van stichting Musa met het Veenkoloniaal Symfonie Orkest stond garant voor een weekend puur genieten. Het project ging op zaterdagavond 13 februari van start met een avondvullend programma vol stijlvolle klassieke muziek en zang.

Vóór de pauze genoot het publiek zichtbaar van het meeslepende vioolconcerto no.1 van N. Paganini m.m.v. solist Sergei Bolotny . Het 75 koppig Veenkoloniaal Symfonie Orkest o.l.v. Lubertus Leutscher voerde zeer muzikaal deel 1 van het meesterwerk ‘Scheherezade’ van N. Rimsky Korsakov uit voor een groot aanwezig publiek.

Na de pauze begeleidde het orkest het koor van stichting Musa o.l.v. dirigent Chris Holman waarin de Krönungsmesse en hoogtepunten uit ‘Die Zauberflöte’ van de virtuoze componist Mozart op het programma stonden m.m.v. Marieke Steenhoek (sopraan), Marieke Koster (mezzosopraan), Sebastiaan Brouwer (tenor) en Hans Pieter Herman (bariton).

De Krönungsmesse (Missa in C Major KV 317) is gecomponeerd voor Paaszondag, in 1779 uitgevoerd in de Salzburger Dom. Dezelfde mis weerklonk in 1791 nogmaals te Praag bij de kroning van Keizer Leopold II tot Koning van Bohemen. Sindsdien wordt de compositie Krönungsmesse genoemd.

De opera Die Zauberflöte is een 'Singspiel' in twee bedrijven. Het is een sprookjesopera en het behoort tot de bekendste en meest opgevoerde opera's. Het werk wordt door zijn populariteit wel beschouwd als de eerste musical in de muziekgeschiedenis.

Noorderpoort Meezingfestival

Het Musa projectkoor en het Veenkoloniaal Symfonie orkest o.l.v. dirigent Chris Holman - hebben op zondag 14 februari - nogmaals hoogtepunten uit ’Die Zauberflöte’ van W.A. Mozart uitgevoerd tijdens een indrukwekkend Meezingfestijn. Dit deden zij samen met studenten van het Noorderpoortcollege en overige enthousiaste deelnemers, die gezamenlijk al geruime tijd voor dit Noorderpoort Meezingfestival hadden gerepeteerd. Liederen van Andrew Lloyd Webber maar ook prachtig voorgedragen gedichten hebben zeker indruk achtergelaten.

Muziek bindt en verbindt! Dus was een cross-over naar de Afrikaanse muziekcultuur - op zo’n middag als deze - zo gemaakt! Afrikaanse djembé’s en dans, opgevoerd door muzikanten en dansers van ‘Jambo Afrika’ zorgden voor een opzwepend kleurrijk geheel.

Deze klank- en kleurrijke middag, vormde een fantastische afsluiting binnen dit project en de doelstellingen van stichting Musa.

Foto's: Jan Bucking