Miserere Nobis

In de zomer van 2002 steekt een aantal "prominenten" van het koor Cantus Iuventis de koppen bij elkaar: er moet weer eens wat gebeuren. Al gauw wordt duidelijk dat 2005 een bijzonder jaar gaat worden: de Antoniusparochie viert haar honderdste verjaardag, het koor Cantus Iuventis bestaat 25 jaar en..... het is zestig jaar geleden dat Nederland is bevrijd!

Drie maal aanleiding voor actie. Men is het snel eens: in mei 2005 zal met een speciaal voor deze gelegenheid opgericht projectkoor twee keer een stijlvol concert worden gegeven, waarvan de opbrengst naar een maatschappelijk doel gaat.

Avventura Musicale uit Winschoten, Cantus Iuventis uit Musselkanaal, het Winschoter Mannenkoor en vele andere koorleden uit de hele provincie zijn bijna twee jaar bezig geweest met de voorbereiding van deze bijzondere concerten. Het orkest van Bragi uit Groningen tekende voor de begeleiding.

Het is een feest geworden! Geen feestje voor onszelf, maar een feest voor de kinderen van War Child. De opbrengst van het hele gebeuren was maar liefst €10.000,-!!! Dit mooie bedrag is tijdens het Oldambster Muziekfestival overhandigd aan War Child.

De titel van dit concert, Miserere Nobis, is ontleend aan de tekst van het stuk Miserere op. 40 van Górecki. Ook in het Agnus Dei (Haydn, Paukenmesse) aan het eind van het concert, worden deze woorden nog één keer gezongen. Beide stukken zijn een aanklacht tegen de oorlog. Zo gaan heden (Górecki) en verleden (Haydn) hand in hand in de Traditie van een klassiek concert om iets te betekenen voor de toekomst van de kinderen van War Child. Musische bevlogenheid en maatschappelijke betrokkenheid slaan de handen ineen. Alle delen van het concert vertonen een grote onderlinge samenhang. Een grote betrokkenheid is ook voelbaar in het werk van de bekende schilderes Maya Wildevuur die tijdens de concerten in de kerk exposeerde. Voor dirigent Chris Holman was dit concert de aanleiding tot het nemen van het initiatief met betrekking tot het oprichten van een stichting, om vaker een dergelijk project te kunnen organiseren. Stichting Musa is een feit.
Met de opbrengst van beide concerten en van de cd-opname hebben wij een bijdrage geleverd aan het vele en goede werk van War Child. De cd-opname is gemaakt door: AE audio productions.