De Messiah

Het Noorderpoort Meezingfestival

Voor het concert van donderdag 19 juni 2014 werd een stijlvol klassiek programma samengesteld waarbij het VKSO vóór de pauze de Ouverture Ruy Blas en het Vioolconcert van Felix Mendelssohn speelde. Na de pauze werden door het projectkoor van stichting Musa, de solisten en het VKSO hoogtepunten uit de Messiah van Händel -in een bewerking van Mozart- ten gehore gebracht.

Zaterdag 21 juni deden we de hoogtepunten uit de Messiah nog eens dunnetjes over. In een zogenaamd scratchconcert werd jongeren en andere belangstellenden de kans geboden om zelf in dit klassieke meesterwerk mee te zingen. Een scratchconcert is een meezingconcert: overdag wordt flink geoefend en ’s avonds sta je als artiest op de planken! De klassieke muziek van de Messiah werd afgewisseld en zelfs vermengd met Afrikaanse klanken. Tijdens het concert zorgde de bekende groep Jambo Afrika voor een onvergetelijke ervaring. Voor de jongelui onder ons was dit meezingfestijn een onderdeel van het vak burgerschap. Door het Cultuurhuis van het Noorderpoort Beroepsonderwijs Stadskanaal worden projecten georganiseerd waarin jonge mensen voorbereid worden op hun toekomstige rol in de samenleving. Het is een bijzonder waardevolle vorm van onderwijs waarin de betrokkenheid en de nieuwsgierigheid van de leerlingen wordt gestimuleerd.