Ein deutsches Requiem

Het project ter gelegenheid van het eerste lustrum van stichting Musa

Op 20 november 2010 heeft stichting Musa Ein deutsches Requiem uitgevoerd van Johannes Brahms. Dit concert heeft plaatsgevonden in een bomvolle Grote Kerk in Wildervank. Tijdens dit concert werd ook het Stabat Mater van Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736) uitgevoerd.

Het was het derde project van de stichting en tevens het eerste lustrum. Een verjaardagsfeest met een Requiem? Jawel, een heel bijzonder requiem. Doorgaans is het traditionele katholieke requiem een gebed dat de gestorvene begeleidt en hem helpt de verlossing te bereiken. Brahms gaat heel anders met het idee van een requiem om. Niet de overledenen hebben hulp en troost nodig, maar de nabestaanden. De programmering van dit concert kan gezien worden als een metafoor: een dankbare terugblik op de afgelopen vijf jaren en een hoopvolle blik in de toekomst.