Carmina Burana

Donderdag 7 en zaterdag 10 juni 2012 werd de Carmina Burana van Carl Orff uitgevoerd, begeleid door het VKSO.

De Carmina Burana is een niet-middeleeuwse compositie in geheel eigen stijl. Orff selecteerde in 1935 een aantal liederen uit de middeleeuwse Carmina Burana en schreef er zijn eigen muziek bij. Naast de muziek schreef hij ook een lichtprogramma. De ondertitel was dan ook: Profane liederen gezongen door solisten en koor, begeleid door instrumenten en magische beelden. De uitvoering in theater Geert Teis -met een groot gemengd koor, een mannenkoor, een vrouwenkoor, een kinderkoor, een groot symfonieorkest met veel slagwerk èn een spectaculair lichtplan- was een lust voor oog en oor!

Carl Orff liet zich bij het componeren niet alleen inspireren door de middeleeuwse teksten, maar vooral ook door de afbeelding op de eerste bladzijde van het middeleeuwse handschrift in de Bayerische Staatsbibliothek. Op deze miniatuur zien we een wiel, het is het rad van fortuin. De compositie begint onderaan het wiel. De koning ligt in de modder: het noodlot wordt beklaagd. Dan komt de natuur tot bloei in de lente. De liefde wordt bezongen in al haar facetten. De natuur en de liefde komen tot bloei en het koningschap wordt bereikt door de uitroep: wat zou ik graag bij de koningin van Engeland in de armen liggen… We zijn bovenaan het wiel aangeland. Maar vervolgens komen we via een totale overgave aan de liefde weer onderaan de cirkel terecht. Daarmee zijn we terug bij het begin.

Stichting Musa heeft in nauwe samenwerking met het Noorderpoort, school voor beroepsonderwijs te Stadskanaal, en de organisatie van Verrassend Stadskanaal de Carmina Burana nogmaals uitgevoerd op zaterdagavond 9 juni. Het koor voor deze bijzondere uitvoering bestond voor een groot gedeelte uit scholieren! Hiervoor werd samengewerkt met middelbare scholen en ROC's (Noorderpoort) in de regio.

Blogger Hans ter Heijden was getuige van het spektakel. Lees hier zijn recensie.