Mozartproject en Meezingfestival in 2018.

In het voorjaar van 2018 zullen twee concerten gegeven worden: het traditionele concert vindt plaats op 4 mei in de Vennekerk in Winschoten en staat in het teken van herdenking. We zullen dan o.a. het requiem van Mozart zingen. Het Noorderpoort Meezingfestival is op 9 mei, in theater Geert Teis in Stadskanaal. Het thema van dit concert is Vrijheid.

Mozartproject

In het Herdenkingsconcert van 4 mei 2018 staat het requiem van de componist Mozart centraal. Daarnaast zingen we alle koorwerken uit de Mattheuspassion van Johann Sebastian Bach. Het Requiem (KV 626) is gecomponeerd in 1791. Mozart heeft de laatste twee of drie maanden van zijn leven aan zijn requiem gewerkt. Het was door een anonieme opdrachtgever via een bode besteld en er was een forse aanbetaling gedaan. Toen Mozart op 5 december 1791 stierf, was het requiem echter onvoltooid. Mozarts weduwe Constanze bleef achter met twee kinderen en een aanzienlijke schuld. Er was haar dan ook alles aan gelegen het requiem te laten voltooien. Als eerste werd nog diezelfde maand Joseph Eybler benaderd. Hij orkestreerde enkele delen, maar gaf de opdracht terug. Constanze schijnt met meer musici contact te hebben gezocht, maar richtte zich uiteindelijk tot Franz Xaver Süssmayr. Deze voltooide het requiem. In deze traditionele Mozart-Süssmayrversie wordt het door ons op 4 mei 2018 uitgevoerd.

U kunt zelf meezingen met de Bach-koralen. Op 4 mei gaan we hiervoor 's middags van 16:00 uur tot 17:30 uur repeteren. Het programma voor de middag en de avond ziet er als volgt uit:

Het koor van stichting Musa wordt begeleid door studentenorkest Bragi (www.bragi.nl) en professionele solisten.

Meezingfestival

Sinds 2012 worden de projecten van stichting Musa verbonden aan het onderwijs. Scholieren krijgen hierbij de gelegenheid om mee te zingen in een klassiek meesterwerk, begeleid door een groot symfonieorkest en professionele solisten. Dat was al 3 keer een groot succes: met de Carmina Burana van Carl Orff (9 juni 2012), met Händel meets Africa (21 juni 2014) en met het Valentijn Meezingfestival (14 februari 2016).

Stichting Musa eindigt het seizoen met een bijzonder project. Op 9 mei 2018 (de dag van Europa) vindt het Noorderpoort Meezingfestival plaats in theater Geert Teis in Stadskanaal. Dit is een meezingconcert met als thema vrijheid en verbondenheid. De lijfspreuk van Europa is In varietate concordia, alle talenten in verscheidenheid verenigd! Iedereen kan meedoen, u dus ook. Samen met basisschoolkinderen en studenten van Noorderpoort studeren we 's middags vanaf 13:00 uur tot 15:00 uur het programma in. Daarna gaat iedereen naar huis om te eten en is om 19:00 uur weer terug. 's Avonds om 19:30 - 21:00 uur is de uitvoering. Het programma bestaat uit o.a. liederen die in de meidagen van 1945 populair waren. De bekende Afrikaanse groep Jambo Afrika is ook van de partij en Lodewijk van der Linden zorgt voor de begeleiding.

Het concert en de voorbereiding ervan is een onderdeel van het burgerschaps-onderwijs van Noorderpoort Beroepsonderwijs Stadskanaal. Het draagt bij aan de sociaal-maatschappelijke vorming van jonge mensen. In de realisering van het meezingfestival zal een selecte groep getalenteerde studenten van Noorderpoort Stadskanaal zorg dragen voor de voorbereiding en uitvoering. Zij richten zich op kinderen van basisscholen en geven daar muzieklessen en lessen over vrijheid.

Het Noorderpoort Meezingfestival is voor iedereen. Je hoeft hiervoor geen student te zijn. Het wordt een creatieve en gezellige dag: 's middags maken we kennis met elkaar en worden de eerste melodieën gezongen. Even later schuiven de muzikanten aan en maken we kennis met de artiesten van Jambo Afrika en 's avonds is de uitvoering. Dan wordt het harde werken beloond.